Hemse jubii-tur 2006

Resultat af Hemsemesterskaber

Oprindelige turoplæg

Referat Hemsedal 2006

Som det nyeste medlem i ’Smølfe’familien og førstegang-tiltager i klubbens hyggelige Hemsedal skitur, har jeg fået pålagt det tunge hverv det er at skrive en lille historie om turen, set fra en ’Skønne Smølf’s øjne.

Og hvordan er det så lige at man får ’sneget’ sig ind på den tur, som jo i øvrigt er klubbens mest populære tur og ikke mindst i år – Klubbens 10 års jubilæums i Hemsedal. Anyway, jeg var svært heldig, at nogen allerede havde reservert en plads til mig, OG at jeg var accepteret som ydmyg ’hang-round’ til et ophold på SmølfeGården - en sjælden ære for en nystartet :o)
(Tiske - viske, rygterne siger at det snart er nødigt at deltage i løbetræningen og skigymnastikken for at kunne komme hurtigt nok ud af starthullerne for at nå at sikre sig en plads på Hemseturen. Det næste bliver vel at klubbens webserver går ned ala BilletLugen når U2 starter billetsalget. Apropos klubbens website – det er jo en fornøjelse at ’vandre’ rundt på sitet , og herligt nemt ser det ud – når man skal booke sig på en tur eller arrangement – Godt gået :o)

Nå men, turen startede as usual, nær Glostrup station med to dobbeltdækker busser og 2 (to) anhængere, for vi var en ordentlig flok på 151 medlemmer, som skulle til Norge, dog var vi ’kun’ omkring 90 som skulle med bussen.
Gode og erfarne kræfter var styrmænd på turen: Gitte P. as Chief 1, med Arne og Sten på fløjene. Det er festlig gedemarkdet at se bussene blive loadet med puder – dyner - småbørn, alt godt fra Netto’s (vin)hylder, og mad i rå mængder – imponerede, men ind kommer det sgu.
Sharp kl. 19.00 smider vi fortøjninger og mod Hemse det går. :o)
Min ’plejefamilie’ er samlet bagerst i bus 2, som dog hurtigt forsøger at rykke ned i ’kontoret’ som de kalder det ??. Øh det vil sige under-etagen hvor man i ’gamle’ dage måtte både ryge og drikke, nu må vi drikke og bussen ryge :o!!. Men, men, nogle ’formastelige’ havde okkuperet kontoret, urgh hvilken redelighed. Så vi måtte pænt vente indtil de små barnekinder skulle puttes, før de ’gamle’ skihajer kunne samles, og fortælle historier fra hine dage, hvor mor var knægt og ski var lavet af træ.
Som optagt til ’slumre’ natten gjorde bussen holdt ved en tankstation, som desværre havde lukket, så intet ’luxusiøst’ pottebesøg mv. Så den sag blev klaret på bedste B.S Christiansen maner. Det ER et syn at se små 100 mennesker vandre rundt i mørket på en stor tankstation med tandbørster – toiletruller mv. for at finde et lille ydmydt skjulested, nå men vi blev færdige, og videre gik det mod Oslo mørke tunneler.

Her skulle de første faresignaler nemlig vise sig, til hvad der senere blev til røgsignaler fra motor rummet. Slumre sovet blev det da til, selvom det er svært finde leje i et næsten nedlagt bussæde – mit haleben blev pludselig en væsentlig del af min bevidsthed. Anyway morgenen oprandt, Arne kaldte til morgen revielje, at nu var vi indenfor snarlig rækkevidde af Hemsedal. Ja og snelaget blev tykkere og tykkere.
Omkring 20 km. før Hemse, måtte vi stoppe, for vores følgebus ’måtte bruge tågelygter’, grundet røgen fra vores bus. Øh dvs. de havde set at der kom gnister ud under fra vores anhænger, så det var nok bedst at vi stoppede og kiggede på sagen.
Det var gået lidt ild i køle/ventilationssystemet, men ikke mere end en skumslukker kunne klare. Vi har jo med erfarne buschaffører/mekanikere at gøre :o))
Relativt hurtigt blev det besluttet at køre bus 1 i mål og lade den hente os og vores bagage. Så snip snap snude, jeg tror at vi blev en lille times tid forsinket på den konto, det var flot skuldret , drenge – turledere mv.

Som alternativ til omklædning på Café de Kolde Fødder = (parkeringspladsen og morgenmad i cafeteriaet), fik vi som noget nyt, en nydeligt morgenmadsbuffet på en af Caférne, det var en dejlig ting – skulle jeg hilse og sige fra en af de gamle skihajer.
Skikort bliver hurtigt og effektivt uddelt til hele banden, af Chief 1, plus info om hvem og hvornår der var skiundervisning, mv. og så var det bare ud på løjperne, som var smukke i formiddagssolen.

Ja, nu må jeg vel hellere krybe til korset og bekende at jeg har været i Hemsedal flere gange før, med en kendt og større klub, længere ude på vestegnen, så jeg kender området og hytterne udemærket. Men glæden over at se gamle Hemse var stadig stor. Dog er det det en rum tid siden jeg sidst har været på disse kanter sidst og min skiform er blevet svær rusten. Med andre ord det var en rigtig god ting at jeg deltog i skiundervisningen hos skihaj-hajen Karen, som var utroligt givtigt.

Smølfegården alias Hytte 41, befolkes af nogle utrolig søde og rare ’gamle’ smølfer,
med gang i den. Det er en utrolig dejlig oplevelse at få lov til at træde ind i dette ungdommelige oldekolle, med en følelse af at have været med i mange år, og ikke som en nytilkommer, det skal I have tak for, alle sammen :o)))
Denne hytte bliver jo hurtigt let genkendelig, udsmykket med Kirsten kreationer.
Da det nu er en jubilæumstur, har Kirsten udvidet sin kreative side, så alle beboerne fik en navnebadge og vupti var jeg døbt Skønne Smølf.

Maden og vinen og optakten til middagene er jo et kapitel i sig selv, som jeg ikke har spalteplads nok til at komme ind på, men det VAR rigtig god mad vi fik alle dage. Udover den obligatoriske afterski(d), bliver der serveret Before Dinner drinks, så stemningen under middagen er høj og hyggelig, ofte med Tommy som visesanger - råhygge af højeste karat.

I år var der to fælles afterski arrangementer, et ’almindeligt afterski med REX på ’banderolen’ og så klubbens præmieuddeling i forbindelse med Hemsemesterskaberne
i løjperæs. (Da mine evner i denne disciplin er stærkt begrænsede, foretrak jeg at trække frinummer og nøjes med at være tilskuer).
Anyway, Formand Dyrner holdt jublilæumstaler, hvor adskillige blev præmieret for 10 års tro deltagelse. (det var lige før nogle var født i Hemse :o))
Jeg husker ikke tallene, men det var vist et 4 cifret antal der havde været med klubben i Hemse – flot præstation.

Hyttefesterne er tilsyneladende også et fast indslag i en hver skitur til hemse. Da der åbenbart ikke var nogen ungdomshytte i år, blev vi befolket af ungdommen, som syntes det var sjov at komme til Smølfebal, det var hyggeligt og de kunne være med til både sang og dans.

Lørdag var den store festdag, hvor hytten blev invaderet af klubbens festhajer, der var gang i den !!!.
Heldigvis gjorde Jette sig hård og sluttede festen ved 2 tiden så vi kunne få lidt ro tilbage i hytten.

Søndag var endnu en flot skidag med et obligatorisk pitstop i Chokolade hytten.
Og så hjemad kl. 17.
Med de ord vil jeg slutte og sige tak for en dejlig tur til jer alle, specielt til Smølfe folket og turlederne.

Mvh hilsen

Dorte Page.

Turleder Referat Hemsedal 2006

Turleder referat Hemsedal 2006

Onsdag aften den 29. marts indtog små 100 skihajer de 2 lejede dobbeltdækker busser som pænt holdt og ventede på os, uden nogen som helt ide om hvilke strabadser der ville komme på turen. Vi fik tømt parkeringspladsen på Glostrup Station for ski, øl, vand, mad, løse børn og meget mere. Som en efterhånden fast tradition indfandt Steen Greisen igen noget forsinket, og naturligvis efter at bussen var færdigpakket…. og hvad var så forklaringen denne gang? jo.. der var et meget vigtigt hul i hans skibukser, som skulle repareres ude i byen lige præcis den her dag i marts 1 time før bus afgang. Men vi kom af sted til tiden, på vej til Hemsedal hvor de næste 4 dage skulle stå på sne, ski og hygge i store mængder. Det var 10. gang og dermed også tid for et lille jubilæum på denne meget populære tur.

Oppe i Hemsedal ventede en del flere skihajer, hvilket gjorde at vi endnu en gang satte en officiel klubrekord med 151 deltager i alt. Det er aldrig sket før i clubbens historie.

Turen derop i bus gik som så mange andre af klubbens ture, lidt motorproblemer som kulminerede ca. 1 time inden vi var fremme. Marck som kørte den bagerste bus ringede og bad den førende bus om at køre ind til siden, hvorefter han kom løbende med en pulverslukker, som tog livet af de flammer vi ellers kunne have brugt til at riste pølser på. Bussen havde besluttet sig for at den ikke gad ikke køre nogen steder lige med det samme, og at den faktisk helst ville en tur til Oslo inden den skulle hente os igen…. det var vist noget med familie som bussen ikke havde set længe, men pyt, vi havde jo en bus mere som blot tog en ekstra tur frem og tilbage og bragte os op til den sædvanlige parkeringsplads. Det nye på dette års tur var så at vi alle skulle spise morgenmad og klæde om på en stor restaurant så vi til dels slap for at slæbe alt for mange madkasser frem og tilbage. Alle var vidst på ski ved 10 tiden.

Det havde sneet en del inden vi ankom og dermed gjort de lidt stejle veje mere glatte end godt er, hvilket i sagens natur hvilket betød at de 2 anhængere og den ene bus vi havde tilbage, desværre ikke helt blev parkeret uden for hytternes hoveddør. Sorry ! Efter meget slæberi, lidt naturlig brok, en norsk minibus der kørte lidt taxa for et par rammer øl, lidt penge og et par håndtryk, lykkes det alle at komme på plads i hytterne med et mega overskudslager af øl, mad, tøj og meget mere. Selvom vi skulle sne inde i 14 dage ville der være rigeligt med mad og drikke. suk !! vi lærer det aldrig…….

Som sædvanlig blev der hygget i hytterne torsdag aften og fredag vågnede vi til højt solskin og så var det på ski igen. Igen var der skiskole, bruch-up.

Fredag aften var der fælles udendørs afterski bar. Vi sender hermed en stor tak til Siemen og Cafe Rex i Pilestræde som igen i år var sponsor for en stribe dejlige drinks der blev langet ud over ”bardisken” i en uendelig strøm.

Lørdag var det igen supervejr så vi kunne holde Hemsemesterskaberne i solskin. Flot gået af alle deltagere som kæmpede sig igennem portene i fin stil. Det var til tider meget spændende at stå i målfeltet, nogle af deltagerne havde det tilsyneladende bedst med at bremse inde i flokken af tilskuere, eller bruge en højtaler som stopklods, men begge metoder virkede og ingen kom til skade og dermed var alle glade. Det må være et tema skiskolen tager op til næste år ”stop uden hjælpemidler”

Præmieoverrækkelsen lørdag aften var af praktiske årsager slået sammen med vores 10 års jubireception. Der var dog lidt forvirring ved præmieoverrækkelsen fra den verdensberømte skikonkurrence, hvor eliten og nybegynderen fra Glostrup skiclub, tidligere på dagen havde dystet i disciplinen ”vælt en port” eller ”skulle jeg have været højre om det flag” Det må vi kunne gøre lidt bedre til næste år, hvor vi påtænker at inddrage instruktørerne i afviklingen. De er jo erfarne og kender alle skiløberne, både de store og små. Igen i år havde vi fået en masse dejlige gaver fra vores trofaste sponsor Jørgen Pedal og Snowfun i Roskilde. Tusind tak for dem.

Efter 4 dejlige skidage i perfekt føre var det tid til at pakke busserne. Den bus der havde været på familie besøg i Oslo havde også lidt nærkontakt lørdag aften, hvor den lige skulle kysse et hustag, med det resultat at bagruden blev skiftet ud med en spånplade. Den var kommet op til hytterne i Hemsedal og stod parkeret med kæder på, da den lige så stille og roligt gled et par meter, ja glat var det, så der blev bestilt en grusning af vejene inden busserne om søndagen skulle ned og hente os på den store parkeringsplads. Ja der er både fordele om ulemper når vi ønsker at bo direkte på pisten på et ”stejlt” bjerg.

Aftensmaden blev som sædvanligt spist på p-pladsen ved søen, igen i år var det tørvejr så der blev hygget med resterne af maden og så fortsatte turen hjemad mod Glostrup.

Efter en stille og rolig tur hjem uden bus problemer ankom vi tidlig mandag morgen til Glostrup Station. Tak til alle for jeres gode selskab på turen, håber vi ses til næste år.

Knus fra Arne, Steen og Gitte.

Resultat af Hemsemesterskaber 2006

Boye Winther   39,09
Victor jensen   43,12
Morten Hansen   46,43

OBS! Turen er nu fuldtegnet. Man kan blive skrevet på venteliste ved at tilmelde sig som normalt -- dog skal depositum ikke indbetales før i får besked.

Hemsedal er kommet for at blive!! Ja man tror det er løgn, men det er nu 10. gang, du får lejlighed for at melde dig til klubbens ubetinget største succes af en klubtur. Gå ikke glip af endnu en dejlig afslutningstur med hyggeligt og familievenligt skiløb, en god og varmende forårssol, lange lyse aftener og samvær med de bedste kolleger fra skiklubben. Med andre ord, den suverænt bedste måde at sige farvel til skisæsonen og goddag til foråret!

Igen i år har vi bestilt 10 hytter, som giver plads til 120 personer. Da vi har sat en begrænsning i antal bussæder ved ca. 110 stk., vil det sige, at vi igen i år åbner mulighed for kør-selv-tur.

Som noget nyt har vi i år 4 hytter hele ugen, så er I friske, gælder det om at være hurtig og få samlet skihajer nok til en hel hytte, der har lyst til at indtage Hemsedal en hel uge og så få meldt jer til.

Også i år vil der være en ungdomshytte for de unge fra 15 år og op. Hvis du er interesseret i at bo i ungdomshytten, skal du huske at skrive det på tilmeldingsblanketten.

Som altid gælder det om at komme ud af startboksen, for Hemsedal-turen plejer at være et tilløbsstykke af de store, så hvis du ikke vil hænge fast i en kedelig venteliste, med usikkerhed for deltagelse, så skynd dig at få tilmeldt dig!

Vi køre i 2 busser mod Veslestølen i Hemsedal
onsdag aften den 29. marts 2006
og kommer hjem
mandag morgen d. 3. april 2006.

Ski Hemsedal

Ski Hemsedal er et at Norges største skiområder med snesikkerhed hele sæsonen, som strækker sig fra november til maj. Terrænet er meget børnevenligt samtidig med, at der byder på gode udfordringer til den øvede skiløber.
Ski Hemsedal bruges blandt andet til uddannelse af klubbens instruktører. Højeste punkt i Hemsedal er 1920 m og den alpine højdeforskel er 800 m, hvilket svarer til de fleste steder i Østrig.

40 km pister (løjper)
Liftkapacitet til 23.000 personer i timen
Snekanon på 5 piste
5 ”drop-in” steder i terrænet
Se i øvrigt Hemsedals pistekort på internettet på adressen www.skiinfo.no/hemsedal

Indkvartering

Vestlestølen hytter. Som før, skal vi bo midt på bakken, hvor vi kan køre til og fra skianlægget på ski. 10 stk. komfortable hytter på 160m2. Nyere hytter at høj standard beliggende tæt ved Hemsedal skicenter. Sengepladser til 12 personer fordelt på 4 soveværelser, 2 med dobbeltseng og køjeseng og 2 med dobbeltseng. Stue med pejs, tv, stereoanlæg og telefon. Køkken med komfur, køl, frys, mikroovn og opvaskemaskine. Service til 12 personer. 3 badeværelser med bruser og wc. Badekar og sauna. Tørrerum med vaskemaskine. Gulvvarme i alle rum. Veranda med flot udsigt over skicenteret og Hemsedal.

Forplejning

Der bliver udpeget et par ”madformænd” for hver hytte, som får opgaven med at koordinere hvad den enkelte skal medbringe af mad, samt opgaven at indskærpe til medlemmerne om, at begrænse deres madforbrug.

Transport

Der er afgang fra Glostrup Station kl. 19.00 onsdag d. 29. marts 2006. Vi kører i dobbeltdækker-/højdækkerbus med sove-/flysæder, toilet, bar/køkken og video. Vi forventer at være fremme torsdag morgen mellem kl. 7.00 og 8.00.
Afgang fra Hemsedal kl. ca. 17.00 søndag d. 2. april og forventet hjemkomst kl. mellem 6.00 og 7.00 mandag d. 3. april.

Skiskole

De generelle principper for skiskole og andre tilbud er beskrevet andetsteds her.  På turen til Hemsedal vil der være følgende tilbud:

• Begynder skiskole.
• Børne skiskole.
• Snowboard skiskole (kun hvis flere end 5 tilmeldte).
• Brush-up skiskole

Ved tilmelding: I forbindelse med tilmelding til turen skal du oplyse hvilket af ovenstående tilbud du ønsker. Du skal desuden angive erfarings-niveau til brug for en første holdinddeling.
Begynder skiskole: Begynder undervisning udgør ca. 9 timer fordelt på 3 formiddage dage. Bemærk at begynder-undervisning er for folk som aldrig har stået på ski før.
Børne-skiskole: Børneundervisning tilbydes til børn fra de er ca. 5-6 år. Instruktøren afgør i de enkelte tilfælde hvorvidt et barn er gammel/moden nok til at deltage på skiskolen. I starten af undervisningen må forældrene meget gerne holde sig i nærheden, så de kan tage over om nødvendigt.
Ligesom for de voksne forsøger vi at inddele børnene efter niveau således at alle får mest muligt ud af det. Alt efter alder er børneundervisningen selvfølgelig først og fremmest baseret på at lære gennem leg -- iblandet en smule instruktion nu og da.
Det primære for børnene er at de føler det er sjovt at stå på ski sammen og udfordre hinanden f.eks. gennem leg -- så kommer det med skiløbet helt af sig selv.
Brush-up: Brush-up undervisningen er tænkt som et tilbud til dem som gerne lige vil have pudset stilen af -- eventuelt i en eller anden speciel form for terræn som f.eks. pukler, dybsne eller porte.
Omfanget af undervisningen vil være 2-4 timer og inddelingen i hold baseres helt på deltagerens egne ønsker og udsagn
Holdstørrelser: Som udgangspunkt vil der være en instruktører for hver 8-10 deltagere. Hvis fordelingen med hensyn til kundskaber og/eller ambitions niveau ikke passer med denne hold-størrelse kan det i nogle tilfælde være nødvendigt at køre med mindre hold – i tilsvarende kortere tid.

En af formiddagene afholder vi selvfølgelig vores efterhånden traditionelle Hemsemesterskab i slalom, snowboard og andre mærkelige ting.

Skileje

Der er selvfølgelig mulighed for at leje skiudstyr i Hemsedal. Se evt. priserne på Hemsedals hjemmeside www.skiinfo.no/hemsedal

Pris

Voksne 2.450 kr.
Junior (7-15 år) 2.050 kr.
Børn (0-6) 1.600 kr.

Nedslag i prisen ved kør selv 300 kr. pr person (til de første 12 personer).

Inkluderet i prisen

Bustransport fra Glostrup til Hemsedal og retur, færgebilletter, vejskat, brændstof, liftkort til 4 dage samt ophold i hytter samt en jubiii t-shirt.
Ikke inkluderet i prisen. Mad, drikkevarer, rengøring af lejligheder samt skileje.

Deltagerantal

Turen er maksimeret til 120 personer.
Hurtig tilmelding tilrådes. Selvom der er plads til mange blev turen udsolgt på 14 dage sidste gang.

Tilmelding

Tilmelding til turen sker ved at indbetale 500 kr. pr. person på konto 3140 3140 527246
Husk at skrive afsender samt e-mail adr. på overførselen.

Tilmeldingen kan udelukkende ske ved indbetaling af depositum SAMT udfyldelse af blanketten på klubbens hjemmesiden -- se nederst på siden.

Sidste frist for tilmelding er den 1. december 2005. Restbeløb d, 15. februar 2006.

Afbestilling eller aflysning

Ved afbestilling før den 15. februar 2006 (skriftligt) er depositum tabt, såfremt reservedeltager ikke kan fremskaffes.
Ved afbestilling efter den 15. februar 2006 ved dokumenteret sygdom eller lign. tilbagebetales det beløb, der eventuelt refunderes af hotel, liftkort m.v.
Såfremt reservedeltager kan fremskaffes refunderes det fulde indbetalte beløb minus 250.00 kr.
Eventuelt tilbagebetaling finder først sted efter turens afvikling og afslutning af rejseregnskab.
Glostrup Skiclub forbeholder sig ret til at aflyse turen, såfremt turen ikke fuldtegnes.
Der tages forbehold for valutasvinger, prisstigninger på olie, færgebilletter, vejskat m.m.

Overtegning

Hvis turen overtegnes, kommer de resterende interesserede på venteliste. Depositum refunderes umiddelbart.
Selve turens budget er baseret på at turen økonomisk skal hvile i sig selv. Et mindre overskud til falder ubeskåret
det alpine arbejde i Glostrup Skiclub.

Information

Sædvanen tro, får I en info-skrivelse om turen (og der afholdes kun info-møde for deltagerne i ungdomshytten), som gerne skulle besvare de fleste spørgsmål. Har du alligevel spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Gitte på
43631138 eller 20816138 (aften/weekend) eller e-mail til Gitteg@pedersen.mail.dk

Hemsemesterskaberne

Traditionen tro skal vi have uddelt vandrepokalerne samt alle medaljerne i årets Hemsemesterskaber i slalom. I år vil vi igen have tidtager-banen, så vi kan hygge med discomusik og grillpølser ved banen, mens der kæmpes på skiene osv. Præmieoverrækkelsen vil ske ved hytterne. SÅ tag konkurrencebrillerne med og slib kanterne en ekstra gang – hvem skal stå på vandrepokalerne næste år.
Husk Hemsemesterskaberne foregår på en bane, hvor alle kan deltage. Det eneste der gør forskellen på de dygtige og de mindre dygtige, er hastigheden, og underholdningen.
PS: Instruktørerne har deres egne række.

Har du stadig ubesvarede spørgsmål, så skynd dig at ringe til Gitte på telefon:
20 81 61 38 eller 43 63 11 38 (aften og weekend) eller skriv til Gitteg@pedersen.mail.dk

Vi gælder os til at se jer.

Skihej fra Gitte og Arne og Steen

Videre til online tilmelding ...