Formandens beretning til generalforsamling d. 6/4 2006


 

Formandsberetning for 05/06

Klubbens 23. sæson går på hæld – og hvad er der sket i det forgangne år? Ved sidste års generalforsamling fortalte jeg om bestyrelsen udviklingssamarbejde med Dansk Skiforbund. I dette arbejde havde vi bland meget andet, udvalgt 3 områder som vi ville arbejde videre med i denne sæson. 1. Aktiv rekruttering af ny frivillige hjælpere/arrangører. 2. Opstart af en ungdomsafdeling. 3. Aktivering af eksisterende medlemmer.

1.     Aktiv rekruttering af ny frivillige hjælpere/arrangører: Her har vi fået udarbejdet et specielt område på vores hjemmeside, hvor alle de ”ledige jobs” er beskrevet. Via ikonet med ”We want you…” på forsiden af hjemmesiden, kommer man ind på denne jobside. Og siden har allerede haft sin effekt. Det er lykkedes at finde kasserer-emner og turlederemner via jobsiderne. Dog skal det fortsat lyde, at vi altid kan bruge flere arrangørere/hjælpere, for på den måde at bibeholde det høje aktivitetsniveau.

2.     Opstart af ungdomsafdeling: Vi skal have et generationsskifte sat på skinnerne. Det første tiltag bestod i en Mountain Camp i Hintertux i november i samarbejde med Dansk Skiforbund. Her havde vi nogle få unge med, og vi havde Steen Greisen med som skiinstruktør og Karen som en form for turleder. Specielt Gitte fra bestyrelsen er meget aktiv i denne opstart af ungdomsafdelingen, og har været med sammen med Forbundet at få arrangeret denne tur. Men vi må fortsat konstatere at det er svært at få tiltrukket de unge, specielt fordi vi er i ”konkurrence” med terminsprøver, eksamener og andet arbejde i specielt gymnasiet. Men vi arbejder tålmodigt videre ind til vi får et gennembrud.

3.     Aktivering af eksisterende medlemmer: Vi får et hav af nye medlemmer – ja, faktisk hver uge. Men hvad vil de nye medlemmer egentligt med deres medlemskab. Dette ved vi for lidt om. Denne gruppe arbejdede først med at få opstrammet procedurerne ved indmeldelse i skiklubben. Vi har for ofte oplevet, at folk melder sig ind, for derefter ikke at høre noget fra deres nye klub i flere måneder. Meget automatik er indført, når man indmelder sig via vores hjemmeside, som mere end 90% af de nye gør. En af automatikkerne går ud på at man vil modtage et kort spørgeskema ifb med indmeldelsen. Her vil man blive spurgt til hvad man forventer at bruge klubben til. Til sidst barsler gruppen måske med en spørgerunde til alle medlemmer om, hvad de kunne tænke sig at bruge deres medlemskab til.

 

Dette var alt det organisatoriske arbejde. Herefter tage vi det sædvanlige tilbageblik. Desværre glippede vores afslutningsfest sidste år, pga at vi var nødsaget til at flytte festen. Tilmeldingerne blev for få, og vi valgte at aflyse. Næste arrangement var så Roskilde Festivalen, som vi deltog på for 3. år i træk. Tiden op til festivalen var en gyser. Det kneb gevaldigt med at fremskaffe de 25 skihajer som skulle stå vagter ved 3 forskellige porte. Men i 11. time lykkedes det at blive fuldtallig, og festivalen kunne starte. Og hvilken festival! Bragende godt vejr og god stemning, især i vores flok, som formåede at holde godt sammen på tropperne. Men da regnskabets time var kommet, måtte vi konstatere, at resultatet blev et lille underskud, fordi at festivalen ikke havde udsolgt. Er der ikke udsolgt, reduceres betalingen til foreningerne betragteligt. Og dette resulterede i et mindre underskud. Da betingelserne for dette års festival er de samme, har vi i år valgt at stå over – indtil betalingsbetingelserne bliver mere retfærdige. Tak til alle jer 25 som bidrog med at det trods alt blev en succes på pladsen.

 Næste arrangement blev den årlige campingtur til Vejby. Sædvanen tro var vi en 20-30 stykker. Vejret viste sig ikke fra sin bedste side, derfor var det perfekt, at klubben havde investeret i et stort partytelt. Så mens regnen silede uden for, silede øllet indenfor. En rigtig dejlig weekend. Stort tak til Neel.

 Sommerens sidste store arrangement, var den årlige tur til Bobbon-land, igen med en fantastisk tilslutning. Tak til Peter for et godt arrangement. En anden sommeraktivitet som er kommet (- forhåbentlig for at blive), er mountain bike i Hareskoven hver lørdag. Her leder Steen, Karen og Tua an i løjerne – som ofte i mudder op til begge ører. Tak for dette, og håber at I tager det op igen i den nye sæson.

 Den store løbeafdeling fornægter sig aldrig. Med Tua og Hugo ved roret kom vi igennem sommeren med deltagelse i alle de traditionelle løb. Og Michael og Kirsten lagde atter have til en hyggelig grillaften for løbefolket. Tak for dette. Løbeafdelingen er altid garant for deltagelse i spektakulære løb – i år ingen undtagelse. Michael og Ib deltog i maraton i midnatssolen i Nordnorge. Hele løbesæsonen blev afsluttet med det sædvanlige overflødighedshorn af en løbefest. I år var den helt speciel, idet at Sigurd Barret kom og underholdt på klaveret (…og alle de andre instrumenter) Tak til Hugo for et godt arrangement.

 Af andre aktiviteter i efteråret kan nævnes, vores opstartsfest – igen et brag af en fest. De kan feste de skihajer!! Vores skiinstruktører tog en tur til Sölden for at efteruddanne sig. De fik specielt efteruddannelse i behandling af skader, da en del af dem desværre kom til skade. Året blev sluttet af med det traditionsrige bankospil, med flere end 100 deltager, samt jule-o-løbet i Hareskoven, hvor vi alle er og siger god jul til hinanden.

 Skigymnastikken har kørt for fuld drøn hele vinteren, hver tirsdag og torsdag med vores superinstruktører som indpiskere. Igen skal der på gymnastik-siden opfordres til nye, som kunne tænke sig at undervise på disse hold. Året bød på en del forandringer – bla. var ”Bokse-Bitten” på besøg 2 gange – begge gange med stor succes ( …og store smerter i musklerne bagefter). Tusinde tak til jer loyale skigym-instruktører.

 Og så nåede vi frem til årets skiture. Programmet bød på en bred vifte, men desværre fik vi ikke fuld tilslutning til alle turene. Bla. gik det ud over juleturen til Alp d´Huez. Ulrik havde skruet en hyggelig tur sammen, hvor man kunne holde jul i Alperne, men desværre ikke tilstrækkelig opbakning. Hernæst gik turen til Saalbach ved Bjarne og Jørgen G. Som sidste år, gav de os fantastik sne! En rigtig god og hyggelig tur, bortset fra en rigtig mavesur pensionsindehaver. Tak til Bjarne og Jørgen G.

 

Og så blev det børneturens tur. Belært af sidste års hændelser, havde vi i år garderet os, at havde bestilt alt igennem et rejsebureau. Med dette skulle vise sig at være en ringe trøst. Allerede før midnat brød bussen samme og måtte på værksted, og først næste formmiddag, kom der andre busser. Og disse busser var først fremme lørdag aften – altså en spildt skidag. Men bortset fra dette, var turen meget velfungerende – ikke mindst pga Ulrik indsats. Tak for det Ulrik.

 

Herefter skulle vi med Erling til La Tania. Erling havde skruet et flot luksustilbud sammen. Men igen her var der ingen som bed på. Måske prisen var for høj.

 Til sidst vores 10-års jubilæumstur til Hemsedal med ikke mindre end 150 deltagere. Absolut rekord i GSC!! Turen klappede, på trods af den uregerlige store forsamling. Stort tak til Gitte, Steen og Arne. 7 personer har været med i alle 10 år, og fik overrakt en fin nål i den forbindelse. Tillykke med dette.

 Til sidst vil jeg fremhæve redaktionen bag vores skihaj samt vores webmaster på hjemmesiden. Disse 2 meget vigtige medier. Antallet af skihaj-blade bliver muligvis forhøjet til 4 stk årligt, nu da det er meget enklere og billigere at producere dem. Vores hjemmeside er vores stolthed! Mange skiklubber ønsker at købe vores koncept – men vi vil ikke af med Hans Henrik som står for al programmering og faciliteterne på hjemmesiden. Siden er under konstant forbedring. Senest har vi hørt om ”job-sektionen”. Og i støbeskeen ligger der planer om, at kunne betale via betalingskort direkte på siden, når man tilmelder sig et arrangement/tur. Stort tak til redaktionen og Hans Henrik

 Til sidst vil jeg gerne fremhæve det ekstremt store stykke arbejde bestyrelsen laver.  Ca. 8 bestyrelsesmøde om året + plus alt det andet; opstilling/nedtagning til fester, mange er turledere eller skigym-instruktører osv, osv. Tak for dette Gitte, Neel, Tua, Michael, Bjarne og Hans Henrik. Uden jeres indsats, ville klubben ikke være, hvad den er i dag!

 I år skal vi tage afsked med vores kasserer igennem de sidste mange år, Peter Laursen. Peter, tusinde tak for dit store arbejde for klubben i mere end 10 år. Det er både som formand i en årrække, men mest i dit rette element, nemlig som kasserer.

 En anden i bestyrelsen som i år takker af, er vores allesammens Boye. Boye har lagt meget store kræfter i skigymnastiksiden. Men ikke kun her har vi haft glæde af Boyes effektivitet, det er også set til div. fester og arrangementer, hvor der skulle bruges en effektiv hånd. Boye, tusinde tak for din store indsats!

 Det var ordene fra endnu en spænde sæson.

 

Morten