Referat fra generalforsamling d. 19/4 2005


Referat af generalforsamling i Glostrup Skiclub den 19. april 2005

1.Valg af dirigent
Lars Bo blev valgt.
Han erklærede indkaldelsen for rettidig varslet.
12 deltagere udover bestyrelsen.

2. Formandens beretning
Så gik klubbens 22. sæson. Et skelsættende år på godt og ondt. Året hvor en del nye initiativer blev iværksat, og året hvor vi også blev ramt af nogle uheld. Sæsonen startede med et udviklingssamarbejde med Dansk Skiforbund. GSC blev tilbudt et udviklingsforløb under DIF. Et forløb som kun blev tilbudt et fåtal skiklubber. Arbejdet gik ud på at få formuleret en vision for klubben, samt at finde ud af de mulige udviklingsområder der er i klubben. Forløbet kørte over nogle aftner og weekender for bestyrelsesmedlemmerne. Under visionen ”Danmarks hyggeligste klub – alsidige aktiviteter for hele familien året rundt”, fik vi identificeret især 3 områder som der vil blive arbejdet med de kommende år. Områderne er rekruttering af nye klubledere – eller ”arrangører”, som vi har valgt at kalde det. Vi er en klub (som så mange andre), hvor der er for få der yder, og for mange der nyder. Det vil sætte begrænsninger for, hvilke aktiviteter vi kan udbyde i fremtiden, samt at der er risiko for ”metaltræthed” hos den gamle garde af Tordenskjolds soldater. Næste punkt er opstart af en ungdomsafd. Gennemsnitsalderen i klubben stiger faretruende hvert år, og generationen som skal videreføre klubben skal snart køres i stilling. Sidste punkt der arbejdes med er aktivering af medlemmerne. Vi har rundet medlem nr. 600, men har fortsat svært ved at fylde vores ugeturer op, samt at få deltagere nok til andre aktiviteter. Vi skal ha’ undersøgt, om vi tilbyder de rigtige ting, samt forhøre os om hvad folks intention er med at indmelde sig. Vi skulle nødigt ende op som værende klubben med de mest dovne medlemmer.

Af årets øvrige aktiviteter kan vi starte med Roskilde Festivalen. Igen stillede 25 Skihajer op og passede porte, denne gang i ”smat”. Det var en meget våd festival, men der kom gode penge i klubkassen. Næste arrangement var vores årlige golfturnering ved Siemen. Her fik vi en ny klubmester, idet John Riis løb af med titlen. Tillykke med det. Så var det campingens tur. Endnu engang havde Neel inviteret os til Vejby, og havde sørget for godt vejr. En herlig weekend. Så steg intensiteten. Steen Greisen inviterede os til Mørumsåsen i Sverige til den årlige foss-kajak. I år var der ekstra meget vand, da det jo havde regnet hele sommeren, så det gav aktiviteterne en ekstra fart og spænding. En meget udfordrende weekend. Sommeraktiviteterne sluttede af med, at Peter Laursen tog os med i Bonbon-land. Ikke mindre end 156 Skihajer var mødt op og gjorde forlystelsesparken usikker. Tak til jer alle for de fine sommerarrangementer, som muliggør at vi har god kontakt med hinanden også om sommeren.

Løbeafdelingen er ”still going strong”. I starten af sæsonen blev vi alle inviteret til en foredragsaften med Anders Madsen, en velrennomeret fysioterapeut. Karen og Tua introducerede barmarkstræning om sommeren – en hård nyser. Efter flere slagsmål med vejrguderne lykkedes det Michael og Kirsten at afholde den traditionsrige grillaften hjemme i deres have. Og så deltog vi selvfølgelig i alle løbene, afsluttende med Berlin Maraton. Det eneste løb som ikke var med på kalenderen i år, var 5x5 km i Fælledparken. Men med den kommercialisering, som løbet har gennemgået, var der vist ingen som savnede det. Sæsonen blev traditionen tro afsluttet med løbeafslutningsfesten, hvor ”Lange” Michael blev valgt til årets løber. Tillykke med det. Stort tak til specielt Tua og Hugo, samt jer andre for endnu en god løbesæson.

Efter den altid hyggelige opstartsfest var det tid til at indtage Rådhuspladsen sammen med Dansk Skiforbund. GSC var udvalgt sammen med Hareskoven, København og Dansk Snowboard Team til at repræsentere landets skiklubber. En forrygende festlig dag med mere end 50.000 mennesker på pladsen og et hav af underholdning. Tak til jer som hjalp med at passe vores telt – en hektisk og sjov dag.

Skigymnastikken havde travlt i år. Mange, især nye medlemmer, troppede op, og blev heglet igennem af vore meget kompetente skigym instruktører. Her skal i øvrigt gives en opfordring – går du rundt med en skigym-instruktør i maven, så tag fat i bestyrelsen. Vi har brug for dig! Stort tak til Boye & Co.

Og så var det lige tid til banko og Jule-O-løb, inden det gik løs med skiturene. Tak til alle sponsorerne for alle de fine gaver, som vi hvert år får til bankoen, og til Steen for ruterne i Hareskoven.

Årets buket af ture startede med at Bjarne og Jørgen Groskopf tog os med til Saalbach. En rigtig tyrolerby, som viste sig fra sin allerbedste side, med det bedste sne i 20 år samt forrygende solskin. En rigtig hyggelig tur, hvor vi for første gang kunne vælge transportform mellem fly, bus og kør-selv. Ligeledes blev der for første gang introduceret ”kør-sammen”-hold for dem, som ikke ønskede skiundervisning. Det fungerede fint, og samtidig er det dejligt at se, hvor mange der alligevel vælger vores gode skiskole. Stort tak til Jørgen og Bjarne.

Næste tur var så børneturen i uge 8. Den udviklede sig meget hurtigt til det værste mareridt en turleder kan komme ud for, og så var det endda Tuas første tur som turleder i samarbejde med undertegnede. Kort efter afgang fra Glostrup, får vi en melding fra Østrig om, at der alligevel ikke er plads til os. Så gode råd var dyre. Skulle vi vende bussen, eller forsøge at finde på noget andet. Vi tog den sidste løsning, og det endte op med at vi kom til Zillertal. Gudskelov viste Zell sig fra sin allerbedste side, med god sne og masser af sol. Men udfordringerne var store, med indkvartering 15 forskellige steder, dog havde vi et fælles aftensmadsted. Det lykkedes faktisk at holde det oprindelige program med picnic, svømmehal, afterskii og en skøjteaften. Her skal lyde en stor tak til deltagerne, som for de flestes vedkommende var meget positive og forstående, trods de ændrede planer. Det gjaldt ligeledes ved den efterfølgende efterbetaling. Tak for det.

Frankrigsturen blev desværre aflyst, da der kun var tilmeldt ganske få ved deadline. Året sluttede sædvanen tro med en forrygende tur til Hemsedal, hvor 120 Skihajer ankom i lidt af en snestorm, hvilket kun var positivt, da Hemsedal virkelig manglede sne. Stort tak til Gitte og Arne.

Jeg indledte med at nævne, at vi har været lidt forfulgt af uheld i sæsonen. Vi har haft lidt slagsmål med kommunen vedr. lokale lån til bla. fester, vi har haft store udfordringer med omlægning af vore medlemsreg. system til DIF’s Foreningspakken, som ligeledes gav problemer med PBS. Så var vi uheldige med børneturen, hvor en vært svigtede os. Ligeledes i Hemsedal havde bookingen deroppe lavet en fejl med hyttetildelingen, og til sidst har kommunen forviklet nogle datoer, som har nødvendiggjort at vi måtte flytte afslutningsfesten til Pinse lørdag. Alle sammen forhold som desværre ligger uden for vores indflydelse men rammer os hårdt. I den forbindelse har jeg en bøn til alle medlemmerne. Sker der fejl, kommer der kritik. Og det er for så vidt OK, hvis blot man holder sig for øje, at kritikken har til formål at forbedre de eksisterende forhold, og IKKE blot har til formål at lufte ud i sit eget system. Tænk på, at den du lufter ud til, bruger en stor del af sin fritid på at arrangere, og at uheldet er uden for arrangørens indflydelse, og at arrangøren til en hver tid har en intention om at alle skal ha’ en så positiv oplevelse som muligt.

På informationssiden udvikler vores hjemmeside sig bestandigt. I år var der et genialt turtilmeldingssystem til klubturene, og fremtiden vil byde på mere. På den bekostning er det gået ud over antallet af Skihajer, idet at Posten har indført en kraftig stigning af portoen på klubblade. Derfor udkommer der nu kun 4 stk. Skihajer om året. Et stort tak til redaktionen for årets udgivelser.

Til sidst vil jeg slutte af med at takke de 15-20 personer som muliggør alle disse aktiviteter, som står til rådighed for over 600 medlemmer. /Morten Dyrner
Beretningen blev godkendt.

3. Forelæggelse af revideret regnskab
Vi har fået et lille overskud. Roskildefestivallen gav overskud på ca 10.000 kr., og vi forventer at det bliver større til næste år pga. eget telt. Vi har brugt flere penge til best.arb. ved 5 dages udviklingsprojekt. Flere deltagere til festerne kan reducere underskud. Skieventen på Rådhuspladsen kostede lidt. Indkøb af snowblades.
Balancen viser at vi har netto ca 60000 kr. i banken. Vi har en hensættelse på 30000 kr til skiinstruktøruddannelsestur. Kassebeh. er nødvendig af hensyn til at forudbetaling til ture skal betales før dep. fra deltagerne er betalt.
Regnskabet blev godkendt.

4. Planer for det kommende år
Boye opfordrede først og fremmest til at få tilmeldt sig til afslutningsfesten d. 14. maj 2005!
Af kommende aktiviteter blev nævnt: næste sæsons ture bliver et mix af flere korte ture og 1-2 ugeture. Der blev opfordret til, at vi skal beskrive turene ’sjovere’, og referaterne fra turene skal også være mere ’indbydende’. Og at melde ture ud i så god tid, at der bliver god nok tid for medlemmerne til at bestemme sig – problemet er at rejsebureauerne kræver endeligt komitment for de reserverede pladser meget tidligt. På løbefronten er der bla. Vallensbæk løbet, Berlin maraton og onsdags løbet.
Campingweekenden er flyttet til uge 34, så den ikke falder sammen med Vallensbæk løbet. Siemen vil gerne holde golfturneringen igen og melder datoen ud snarest – evt. kombineret med klatring på kullen over en weekend. Peter arrangerer Bonbon tur igen. Julebanko afholdes d. 5.12. Roskildefestival skal bemandes med 25 fra klubben d. 30.6. – 3.7. Opstartsfest d. 8.10.
Opfordring til at komme med gode ideer til aktiviteter – gerne ved at skrive til os via hjemmesiden.
Endelig en stærk opfordring til at melde sig som arrangør eller medarrangør på aktiviteter.

5. Behandling af indkomne forslag
Der er kommet et forslag fra Karen, om at der skal være total rygeforbud i busserne på ture.
For stemte 15 og resten stemte ikke, så forslaget er vedtaget.

6. Fastsættelse af kontingent
Bestyrelsen foreslår uændret kontingent og det blev vedtaget.
Kommentar/forslag: Kontingentforhøjelse så der kan blive råd til 6 udsendelser af Skihajen – i stedet for nuværende 4. Grunden er at P&T har sat portoen meget op på bladudsendelse. Taget til efterretning.
En debat om Skihajen er ført ind under pkt. 12.

7. Valg af formand
Morten tog imod genvalg og blev enstemmigt valgt.

8. Valg af 3 Bestyrelsesmedlemmer
Gitte, Neel og Hans Henrik tog imod genvalg og blev enstemmigt valgt.

9. Valg af 2 Bestyrelsessuppleanter
Boye og Tua tog imod genvalg og blev enstemmigt valgt.

10. Valg af revisor
Niels Toft tog imod genvalg og blev enstemmigt valgt.

11. Valg af Revisorsuppleant
Hugo tog imod genvalg og blev enstemmigt valgt.

12. Eventuelt
Fra debatten under pkt. 6: Forslag til emner i Skihajen: informationer om skiløb og forskellige arter skiløb. Indlæg om private ture. Om faciliteter i klubben vedr. skiskader og behandling. Fordelen ved at få blade er bla., at den kan ligge til inspiration for andre og er sjov at læse. Ide at ’hugge’ tekster fra andre – klubber og forbund.
Spørgsmål fra formanden: er det Skihajen som print eller flere informationer der er behov for. Svar: det er hyggeligt at få Skihajen. Den er ikke nødvendig, men så bør hjemmesiden være opdateret. Det kan være OK med muligheden for download af Skihajen, så den kan printes ud af dem med lyst til at læse fra print.
Steen: Foreslår at medlemmerne selv tager stilling til, om de ønsker at modtage Skihaj og evt. andet trykt materiale fra klubben på print eller mail/hjemmeside.
Formål skal være at spare penge på porto. Et andet forslag er, at der så bliver råd til 2 ekstra skihajer. Og medlemmerne skal spørges, om hvad de ønsker at læse i Skihajen.
Torben: Ex. kunne Pistace ski tilbyde lignende skitur som vores til Frankrig til ca. 1500 kr. billigere, men det kan selvfølgelig ikke sammenlignes direkte med vores koncept. Bestyrelsen vil undersøge tilbud fra Pistace ski til kommende ture – og forhandle alle vores ture igennem ét bureau og på den måde opnå bedre rabatter.
Niels: Hvad gør man for at finde ud af, hvad nye medlemmer ønsker sig af klubben?
Morten svar: Vi har koncentreret os om, at det nye medlem får den nødvendig information ved indmeldelse, og at indmeldelsen falder rigtig på plads. I forbindelse med vores udviklingsprojekt er netop en action på, at nye medlemmer skal kontaktes pr. tlf. eller give dem info., om hvem der kan kontaktes om div. spørgsmål.
Karen: Hvor mange er med på maillisten? Svar – ca. 240. Husk at sende remindermails ud om aktiviteter, deadline på Skihaj osv.
Hvad gør vi ved at få flere skiinstruktører? Karen opfordrer til at Siemen og Morten går videre med en uddannelse.
Lars Bo opfordrer til at vi laver en form for stillingsopslag til rekrutering af skiinstruktører.
Siemen: Mener at der ikke skal differencieres i kontingent, om man ønsker Skihajen pr. mail eller post.
Siemen udlodder 2 frokoster incl. drikke ved næste spørgeskemaundersøgelse…vi takker :o)
Steen: Hvis vi beder nye medlemmer om at svare på spørgsmål, kan det opfattes negativt, da de typisk melder sig pga. en enkelt aktivitet og dermed ikke kan ’overskue’ spørgsmålene. Morten svarer: Det kan også opfattes positivt, da de dermed bliver gjort opmærksom på at vi også har andre aktiviteter.
Torben: Der bør laves om på opdelingerne af børnene på skiholdene, da der har været inddelt efter alder i stedet for niveau. Evt. et spørgsmål om, at der skal ofres en instruktør til pr. tur. Diskussionen bør fortsættes skiinstruktører og bestyrelse imellem.
Steen: Vi bør tænke på forskellen mellem instruktørrollen og træner.

Vi takker Lars Bo for en ordentlig gennemførelse af aftenens program!

/Neel